Parkeren bij het ziekenhuis: 4 tips om patiënten én medewerkers tevreden te stellen

Parkeren is vaak de eerste kennismaking van patiënten en bezoekers met het ziekenhuis. Een goede beleving in deze fase van de patiëntreis is cruciaal. Ook medewerkers hechten belang aan goede parkeerfaciliteiten, maar vierkante meters zijn schaars. Verantwoordelijken voor parkeren bij vier verschillende ziekenhuizen (Rijnstate, UMC Utrecht, Het Oogziekenhuis Rotterdam en St. Anna Ziekenhuis) delen hun ervaringen aan de hand van vier tips.

Het belang van goede parkeerfaciliteiten bij het ziekenhuis is evident, vindt Fabienne Bartholomeus, Hoofd Facilitair Bedrijf bij Rijnstate. “De patiëntreis begint bij parkeren. Het is de eerste kennismaking met het ziekenhuis, dat moet soepel verlopen. Zodat mensen iets minder gespannen het ziekenhuis in gaan, in plaats van dat er een stressfactor bij komt.” Bij Het Oogziekenhuis, midden in Rotterdam, is dat ook een belangrijk aandachtspunt. “Mensen maken zich druk over bijvoorbeeld een operatie, dan willen we niet dat ze zich ook nog druk maken over het parkeren”, vertelt Wilco Kooijman, Teamleider Services bij Het Oogziekenhuis Rotterdam.

  ——————————————-

Aan dit artikel werkten mee:

Fabienne Bartholomeus, Hoofd Facilitair Bedrijf Rijnstate

Michiel Huffmeijer, Projectleider Facilitair Bedrijf UMC Utrecht

Nicole Muntendam, Hoofd Hoteldiensten St. Anna Ziekenhuis

Wilco Kooijman, Teamleider Services Het Oogziekenhuis Rotterdam

  ——————————————-

Slechte parkeervoorzieningen kunnen verstrekkende gevolgen hebben. “Denk alleen al aan het effect op de wachttijden in het ziekenhuis”, stelt Michiel Huffmeijer, Projectleider Facilitair Bedrijf bij UMC Utrecht. “Als één patiënt door parkeerproblemen te laat op zijn afspraak is, ontstaat er vertraging voor iedereen die daarna komt. Het kan voorkomen dat spreekuren uitlopen omdat de parkeergarage vol staat, of omdat mensen moeten wachten bij de slagboom.” Maar wat kun je als ziekenhuis doen om zowel patiënten, bezoekers als medewerkers tevreden te stellen wat betreft het parkeren? Vier tips!

Tip 1: Bewustwording bij medewerkers: de patiënt centraal

Ook medewerkers willen hun auto uiteraard zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat patiënten daardoor slechter af zijn. “Sommige medewerkers snappen dat ze de auto beter in de wijk kunnen zetten als het terrein bijna vol staat”, vertelt Nicole Muntendam, Hoofd Hoteldiensten bij St. Anna Ziekenhuis. “Anderen bellen bij een vol terrein dat we er iets aan moeten doen omdat ze anders te laat komen. Zij staan het liefst op de meest belangrijke plekken voor patiënten.” Het is een spanningsveld om daar op een juiste wijze mee om te gaan. Muntendam: “Want we hebben ook te maken met het werkgeluk van medewerkers. Maar toch, als we zien dat medewerkers hun auto op een voor patiënten bestemde plaats zetten, gaan we er naartoe om hen daarop aan te spreken. Ook gebruiken we ons interne nieuwsbulletin om bewustwording te creëren.”

In de elf verdiepingen tellende parkeergarage van Rijnstate wil iedereen zo laag mogelijk staan, ook medewerkers. Fabiënne Bartholomeus: “We willen het ontmoedigen dat medewerkers hun auto in de parkeergarage zetten, maar rij anders alsjeblieft helemaal naar boven. Dat scheelt de bezoekers tijd. Door aan te geven dat het op bepaalde tijden druk is, hoop je dat medewerkers die drukte überhaupt vermijden. Toch blijkt dat erg lastig. Vorig jaar hebben we stiptheidsacties gehouden bij de garage. ‘Weet je dat je een plek van een patiënt bezet houdt?’, vroegen we. Een aantal medewerkers zegt dan dat het openbaar terrein is en de auto toch daar wil zetten. Formeel hebben ze gelijk, maar we doen een beroep op hun mentaliteit en geven mee voor wie we het doen. We moeten er een goede middenweg in vinden, want we willen het personeel ook goed faciliteren. Dat doen we door personeel gratis parkeren, inclusief pendelbusje, bij het Openluchtmuseum aan te bieden.”

Tip 2: Stimuleer het ov en fietsgebruik door medewerkers

Om capaciteitsproblemen te voorkomen, biedt het stimuleren van het openbaar vervoer en de fiets door medewerkers kansen. “Als het slecht weer is, sta je bij De Uithof simpelweg in de file”, aldus Michiel Huffmeijer (UMC Utrecht). “Vanaf de P&R-locatie naast de snelweg kun je met bus of lopend naar het ziekenhuis komen. Medewerkers betalen hiervoor 2 euro in plaats van 3 euro. Zo bevorderen we dat bezoekers de hoofdparkeergarages kunnen benutten.” UMC Utrecht wil het autogebruik door medewerkers op meerdere fronten terugdringen, samen met onder meer de universiteit en hogeschool op de Uithof. Huffmeijer: “Bijvoorbeeld door harmonisatie van de parkeertarieven en het stimuleren van het ov- en fietsgebruik. Het mes snijdt aan meerdere kanten: je verlicht de parkeerdruk, bevordert de gezondheid van medewerkers en het is goed voor het milieu.”

Sommige ziekenhuizen hanteren een ‘postcodebeleid’. Dit betekent dat medewerkers in een bepaalde straal rond het ziekenhuis hun auto niet op het parkeerterrein mogen zetten, of niet van personeelskorting gebruik kunnen maken. “Medewerkers die binnen een straal van vier kilometer van St. Anna Ziekenhuis wonen, mogen tot 14.00 uur niet op het terrein parkeren”, vertelt Nicole Muntendam. “We stimuleren dat zij met de fiets of lopend komen, bijvoorbeeld door de beschikbaarheid van kleed- en douchefaciliteiten.”

Bij Rijnstate hebben medewerkers die binnen tien kilometer van het ziekenhuis wonen, geen recht op een financieel aantrekkelijke flexpas om mee te parkeren. Het Arnhemse ziekenhuis herziet momenteel het vervoersbeleid, aldus Fabienne Bartholomeus. “We willen minder auto’s op het terrein en denken na over mogelijkheden om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren.”

Tip 3: Maak gebruik van parkeerservices

Een manier om zowel de drukte te verminderen als de gastbeleving te verhogen, is het inzetten van een parkeerservice, ook wel valet-parking genoemd, of een shuttleservice. Het Oogziekenhuis maakt al zo’n tien jaar gebruik van de parkeerservice van Jeeves. “Onze patiënten zijn aangewezen op de parkeergarage of parkeren op straat. Dat is een belangrijke reden om de parkeerservice in te zetten”, licht Wilco Kooijman toe. “Het is service naar de patiënt en geeft aan dat je als ziekenhuis oog hebt voor je patiënt. Veel bezoekers maken er gebruik van. We hebben nu een strook met vier plekken voor de parkeerservice, maar ik zou graag een uitbreiding met twee plekken zien om de piekmomenten op te vangen.” Ook bij UMC Utrecht / Wilhelmina Kinderziekenhuis maken veel gasten gebruik van de parkeerservice. “Zo’n 175 mensen per week”, rekent Michiel Huffmeijer voor. “Zeker toen het Prinses Máxima Centrum hier intern zat, nam het aantal gebruikers enorm toe.”

Rijnstate heeft tien plaatsen gereserveerd voor de parkeerservice. Fabiënne Bartholomeus: “We waren bij de start heel benieuwd of mensen er gebruik van zouden maken, maar dat was eigenlijk meteen het geval. Vooral oudere mensen of mensen die met hun vader of moeder naar het ziekenhuis komen. Zij kunnen nu meteen met z’n tweeën naar binnen.” Ook St. Anna is recent van start gegaan met de parkeerservice. “Iedereen voelt zich geholpen”, zegt Nicole Muntendam. “Vooral voor patiënten en bezoekers die moeilijk ter been zijn of iemand zonder oponthoud willen begeleiden is de parkeerservice een uitkomst. Maar ook voor mensen die niet willen zoeken naar een plaats op het parkeerterrein of hier geen tijd voor hebben kan de parkeerservice rust bieden. Er is nu continu iemand aanwezig die oog heeft voor de mensen en hun behoeften. Dat stelt mensen gerust.”

>>> Lees ook: Parkeerservice bij St. Anna: ‘Stress verminderen is een groot goed voor ziekenhuizen’

Bij St. Anna, Rijnstate en UMC Utrecht rijdt er bovendien continu een shuttleservice op het terrein. Bij UMC Utrecht maken wekelijks tussen de 600 en 800 mensen gebruik van het pendelbusje. Michiel Huffmeijer: “We krijgen er veel positieve opmerkingen over. We scoren zelfs een 8,5 voor deze service.”

Tip 4: Goede communicatie

Een belangrijk aandachtspunt omtrent parkeren betreft communicatie. “Denk aan goede informatie op de website, in de opnamebrochure of via het touchscreen bij het bed”, zegt Michiel Huffmeijer. “Mensen vinden het fijn om te weten wat het tarief is en waarvan ze gebruik kunnen maken. De weekkaarten zijn bij UMC Utrecht bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan dat je elke keer een dagkaart koopt. Medewerkers kunnen patiënten daarop attenderen.”

Het Oogziekenhuis communiceert volgens Wilco Kooijman uitgebreid over de parkeermogelijkheden en het tarief. “Meestal hebben mensen thuis al op internet gekeken, maar met een stoepbord voor de deur maken we bezoekers er extra attent op.” Een kritisch moment is rond sluitingstijd, vertelt Kooijman. “Als mensen om 16.00 uur aankomen, is het goed om aan te geven dat de parkeerservice tot 17.30 uur duurt. Mocht het spreekuur uitlopen, krijgt de receptie de sleutels en worden mensen verwezen naar hun auto.” Kooijman benoemt ook het belang van interne communicatie. “Voor de patiëntenaantallen hebben we als facilitaire dienst contact met de afdeling Zorglogistiek. Zo weten we hoeveel patiënten er per dag naar het ziekenhuis komen en kunnen we daarop het aantal medewerkers voor de parkeerservice afstemmen.”

Bij Rijnstate is de introductie van de parkeerservice goed afgestemd met de communicatieafdeling, vertelt Fabienne Bartholomeus. “Intern hebben we medewerkers er op geattendeerd. In de externe communicatie hebben we social media ingezet, posters gemaakt en regionale media benaderd. Die zijn er vervolgens op gesprongen. Op de dag van de ingebruikname is de parkeerservice op de radio besproken, is er een filmpje gemaakt en besteedde De Gelderlander er aandacht aan. Heel positief allemaal.”

Meer informatie over de parkeerservice van Jeeves


Terug naar blog overzicht





Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een:


done!

Ja, neem contact met mij op!