Veel bedrijven kampen met een tekort aan laadpalen voor de elektrische auto’s van medewerkers en bezoekers. Het plaatsen van extra zakelijke laadpalen is om financiële of ruimtelijke redenen soms echter niet haalbaar. Valet-charging is een uitstekend alternatief, zo toonde een pilot onder leiding van netbeheerder Stedin bij EY aan. Het aantal elektrische auto’s of plug-in hybrides stijgt in Nederland gestaag, maar de laadinfrastructuur bij bedrijven groeit vaak onvoldoende mee. Een schaarste aan zakelijke laadpalen geeft onherroepelijk problemen voor medewerkers en bezoekers. Zeker als de auto’s tijdens werktijd langer aan een laadpunt staan dan nodig is. Voor een consortium onder leiding van...

Ziekenhuis Alrijne in Leiderdorp is in samenwerking met Jeeves gestart met een parkeerservice. Hiermee vermindert het ziekenhuis de parkeerdruk en zorgt het voor een gastvrij onthaal van patiënten en bezoekers. “We willen het mensen zo comfortabel mogelijk maken.” De parkeerdruk bij Alrijne in Leiderdorp is, zoals bij veel ziekenhuizen, hoog. Zeker tijdens de bezoektijden en op P1, het parkeerterrein voor patiënten en bezoekers dat het dichtst bij de hoofdingang ligt. “Ook op verzoek van de gemeente hebben we naar oplossingen gezocht om de parkeerdruk te verminderen”, vertelt Bart Jansen, die als adviseur betrokken is bij het parkeerbeleid van Alrijne. Het ziekenhuis in...

De reiziger die zijn auto op een luchthaven wil parkeren, kan doorgaans uit vele aanbieders van valet-parking kiezen. Media berichtten afgelopen zomer echter dat sommige aanbieders het niet zo nauw nemen met het serviceniveau. “Des te meer kunnen wij ons onderscheiden met onze eigen valet-parking service”, vertelt Yassin Saddiki, commercieel manager van de Rotterdamse luchthaven. ‘Valet-parking, een ontspannen begin van uw vakantie’, valt te lezen op de website van Rotterdam The Hague Airport. Wie zijn eigen auto wil parkeren op de luchthaven, hoeft met deze service niet na te denken over een parkeerplaats. De reiziger parkeert de auto voor de terminal...

[vc_row row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern" css_animation=""][vc_column][vc_column_text]Wachten is nooit leuk, maar zeker niet in een wachtkamer van het ziekenhuis. Er zijn gelukkig talloze mogelijkheden om ergernis en tijdverspilling te voorkomen. Zes tips vanuit onderzoek en praktijk om de wachtbeleving van patiënten te verbeteren. Een ziekenhuisbezoek is voor veel mensen een stressvolle aangelegenheid. Zeker in een drukke wachtkamer, als afspraken uitlopen of bij onduidelijkheid over de wachttijd kan de ergernis snel oplopen. Navraag bij de balie vergt bovendien veel tijd en energie van de poli-assistenten. Onderzoek naar wachtbeleving in het ziekenhuis Er zou ziekenhuizen veel aan gelegen moeten zijn om de wachtbeleving van...

In de concurrerende automotive sector is een goede klantbeleving cruciaal. Een haal- en brengservice is daarbij voor Van Mossel VKV inmiddels niet meer weg te denken. Door deze service uit te besteden, kiest deze autodealer bovendien voor flexibiliteit, kostenefficiëntie en gemak. “Iedere klant waardeert het.” Voor Van Mossel VKV, onderdeel van Van Mossel Automotive Groep, is een optimale klantbeleving dé manier om zich te onderscheiden in deze verdringingsmarkt. “Uiteindelijk draait het bij ons allemaal om klantbeleving”, vertelt Pieter Kroos, directeur Fleetsales bij Van Mossel VKV. “De meeste autodealers zullen dat zeggen, maar het gaat vervolgens om de details en de uitvoering.” Haal-...

Het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis is eind 2018 een stille dood gestorven. Dat betekent echter niet dat ziekenhuizen geen verbeteringen meer kunnen doorvoeren in hun zorg en dienstverlening aan ouderen. Het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis werd in 2013, 2015 en in 2017 uitgereikt aan ziekenhuizen die de zorg en dienstverlening goed afstemden op de wensen en behoeften van senioren. Het doel van het keurmerk was om kwaliteitsverbetering tot stand te brengen, senioren en naasten keuze-ondersteunende informatie te geven en zorgverzekeraars handvatten te bieden bij de zorginkoop. Veel ziekenhuizen namen maatregelen naar aanleiding van het keurmerk. In 2017 kwam 55 procent van alle ziekenhuizen...

Met bijna 27.000 handtekeningen is er veel steun voor de petitie ‘Maak parkeren voor ziekenhuisbezoek weer betaalbaar’. De protestactie van seniorenorganisatie KBO-PCOB is 25 juni aangeboden aan de Tweede Kamer. In dit artikel belichten we alle aspecten van deze discussie over parkeerkosten, inclusief reacties van minister Bruins en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), en een optie voor elk ziekenhuis om bezoekers meer waar voor hun parkeergeld te geven. KBO-PCOB startte de petitie eind april uit onvrede over de ‘torenhoge parkeertarieven’ voor patiënten, hun begeleiders en bezoekers. “Ziekenhuizen lijken parkeerders steeds vaker te gebruiken als melkkoe”, aldus de opstellers van de...

Als druk bezet man heeft Frans Lavooij al ruim twintig jaar een directiechauffeur tot zijn beschikking. De voordelen zijn legio, vertelt de directeur van Nedspice en voormalig voorzitter van de Kamer van Koophandel. “Natuurlijk kun je ook zelf rijden, maar dat is veel minder efficiënt.” Frans Lavooij is vaak onderweg. Voor specerijenbedrijf Nedspice, waarvan hij directeur-grootaandeelhouder is, of vanwege de nevenfuncties die hij bekleedt. Lavooij beschouwt het hebben van een directiechauffeur als een groot goed. “Ik nam de chauffeursdienst al af voordat ik in 2002 aantrad als voorzitter van de Rotterdamse Kamer van Koophandel. De frequentie nam toen wel sterk toe....

Alle Nederlandse ziekenhuizen moeten volgens het Nationaal Preventieakkoord uiterlijk in 2025 een rookvrij ziekenhuis zijn. Sommige ziekenhuizen zijn al zo ver, andere treffen voorbereidingen. Een overzicht van verschillende initiatieven en de wijze waarop ziekenhuizen hun beleid voor een rookvrij ziekenhuis handen en voeten geven. Het realiseren van een rookvrije generatie in 2040. Dat is het doel van het in 2018 gesloten Nationaal Preventieakkoord. Onder het kopje ‘Rookvrije Zorg’ is daarin ook aandacht voor de rol van ziekenhuizen. “De komende jaren voeren alle ziekenhuizen actief beleid om rookvrij te worden”, zo valt er te lezen. En: “Uiterlijk in 2025 zijn alle ziekenhuizen...

Parkeren is vaak de eerste kennismaking van patiënten en bezoekers met het ziekenhuis. Een goede beleving in deze fase van de patiëntreis is cruciaal. Ook medewerkers hechten belang aan goede parkeerfaciliteiten, maar vierkante meters zijn schaars. Verantwoordelijken voor parkeren bij vier verschillende ziekenhuizen (Rijnstate, UMC Utrecht, Het Oogziekenhuis Rotterdam en St. Anna Ziekenhuis) delen hun ervaringen aan de hand van vier tips. Het belang van goede parkeerfaciliteiten bij het ziekenhuis is evident, vindt Fabienne Bartholomeus, Hoofd Facilitair Bedrijf bij Rijnstate. “De patiëntreis begint bij parkeren. Het is de eerste kennismaking met het ziekenhuis, dat moet soepel verlopen. Zodat mensen iets minder...

  Floris Vervat, directeur van Senior Service en Jeeves, behoort tot dé drie beste ondernemers van 2018. Dit werd gisteren bekend gemaakt in de laatste dag van BNR's ondernemersestafette. Floris staat samen in de top 3 met Jitse Groen van Take Away & Thuisbezorgd.nl en Yillmaz Schoen van TradeCast TV. In een gesprek met BNR benadrukte Floris hoe belangrijk het in deze tijd is om het maatschappelijke onlosmakelijk te verbinden met ondernemen en dat dit de garantie is op succes voor de lange termijn. Floris werd aangedragen door Reinier Castelein van vakbond De Unie. In de uitzending legt Reinier uit: "Het...

Stel je voor. Je hebt besloten een avondje culinair te gaan genieten bij het befaamde restaurant Parkheuvel in Rotterdam. Daar schuif je aan voor een uitgebreid diner, inclusief amuses. Het begeleidende wijnarrangement klinkt óók wel heel verleidelijk, maar … je moet toch weer naar huis rijden. Niets is minder waar! Restaurant Parkheuvel biedt namelijk de gelegenheid om gebruik te maken van de thuisbrengservice van Jeeves. “Een topavond in het restaurant kun je op deze manier ook goed afsluiten.” Gasten van Parkheuvel hoeven niet te twijfelen over wel of geen wijn bij het diner. Het tweesterrenrestaurant biedt immers al sinds 2013 een...

Voor patiënten en bezoekers van het St. Anna Ziekenhuis is het sinds oktober 2018 mogelijk om hun auto voor de hoofdingang te parkeren. Ze worden geholpen door een gastheer of gastvrouw, terwijl een chauffeur de auto op het terrein parkeert. De parkeerservice stelt mensen gerust, vertelt Nicole Muntendam, Hoofd Hotelservices bij het St. Anna Ziekenhuis. “Patiënten hebben al stress, dan is het belangrijk dat ze zich niet druk hoeven te maken over het parkeren.” Bij het ziekenhuis in Geldrop kunnen zo’n 700 auto’s een plekje krijgen, waarbij drie van de vier parkeerterreinen voor patiënten en bezoekers zijn bestemd. Toch is die...

In een periode van nieuwbouw of renovatie gaat een ziekenhuis fysiek op de schop, maar ook processen en de dienstverlening veranderen vaak ingrijpend. Tijdens de voorbereiding, de transitie én daarna is het zaak om oog te houden voor de beleving van de gast, vertelt Leonie de Vos, manager Frontservices & Inrichting bij het Erasmus MC. “We leven niet meer op papier.”  “Het stof is aan het neerdwarrelen. Figuurlijk dan”, lacht Leonie de Vos, manager Frontservices & Inrichting bij het Erasmus MC. Het ziekenhuis werd 6 september officieel geopend door koning Willem-Alexander nadat het in mei in gebruik is genomen. “We wennen...

Valet-parking, het is een term waarvan de betekenis niet bij iedereen bekend is. Zo wordt elke maand in Google zeventig keer de zoekterm ‘wat is valet parkeren’ en evenzoveel keer ‘valet parking betekenis’ ingetikt. Belangrijker voor bedrijven, events en ziekenhuizen dan de uitleg van de term in dit artikel, is de toepassing ervan. “Je ziet de verschuiving van een focus op luxe naar een praktische benadering.” Op Wikipedia staat valet-parking als volgt omschreven: ‘Deze service wordt met name aangeboden door restaurants, hotels, grote winkelbedrijven, vliegvelden en andere bedrijven. In plaats van zelf een parkeerplaats op te moeten zoeken, kan de gast de auto voor de...

10 oktober 1998 is het officieel. Ik zit bij de Kamer van Koophandel in het WTC Rotterdam, kopieer wat algemene voorwaarden van bedrijven die vergelijkbaar zijn en Jeeves is ingeschreven. Geen diensten meer als grasmaaien bij de buren of auto’s wassen, vanaf nu ben ik ondernemer. [vc_single_image image="18172" img_size="medium" qode_css_animation=""] De eerste brochure. Studentchauffeurs Het begon met een bureautje bij mijn vader op kantoor in Moerdijk. Al snel bleek; dit is niet de ideale plek voor de diensten van Jeeves en we verhuisden naar Rotterdam. Wat overigens ook meespeelde is dat, dankzij de eerste omzet, mijn vader zei dat ik huur kon gaan betalen,...

20 jaar is er naar toegeleefd. 20 jaar van voorbereiden, ontwerpen, bouwen en uiteindelijk verhuizen. Op 6 september jl. was het dan eindelijk zo ver: de officiële opening van het nieuwe Erasmus MC. En wat zijn wij trots! Niet alleen vanuit ons Rotterdamse hart maar ook omdat wij in het staartje van die 20 jaar een bijdrage konden leveren aan dit immense project. Oog voor de patiënt Het nieuwe ziekenhuis is alles behalve een traditioneel ziekenhuis. Erasmus MC heeft gekozen een ‘helende omgeving’ te bouwen met veel daglicht, natuurlijke materialen en bijzondere elementen zoals een grote daktuin en groene binnenpleinen. Daarnaast zijn de...

‘Kom schat, beetje doorlopen, we zijn al laat’. De moeder voor me op de trap in de parkeergarage pakt haar zoontje bij de hand en zet de vaart erin. Beneden aangekomen kijkt ze wat verward om zich heen. ‘U kunt gebruik maken van de shuttlebus naar de hoofdingang. Dan bent u er zo’, zeg ik. De vrouw kijkt me  aan, knikt en loopt met haar zoontje naar de shuttle toe. Zelf vervolg ik mijn weg lopend naar het ziekenhuis. Het is mooi weer en al lopend kan ik om me heen kijken wat er allemaal gebeurd. Het ziekenhuis is recent...

 Mijn aankomst bij het ziekenhuis had ik me anders voorgesteld. De meeste mensen gaan toch naar het ziekenhuis in de veronderstelling dat ze niet gelijk in het mortuarium eindigen. Terwijl ik doorrijd naar de parkeerplaats, dwalen mijn gedachten af naar schrijfster en cabaretière Paulien Cornelisse. Wat zou zij van dit bord vinden? Haar fascinatie voor verkeersborden is groot. Dankzij haar kan ik niet meer zonder te glimlachen naar het “stoplichtmannetje” kijken. Het schattige mannetje met zijn taps toelopend broekje, oversized blazer en kleine voetjes. Ook andere borden zijn dankzij haar tegenwoordig een bron van vermaak voor mij. Nou is dit...

Bij de verkeerslichten sla ik linksaf de borden ziekenhuis volgend. Vanochtend ben ik in het oosten van het land op bezoek bij een voor mij nog onbekend ziekenhuis. Ik vervolg mijn weg en sla op aanwijzing van de borden rechtsaf. Terwijl ik het ziekenhuis zie liggen, zoek ik mijn weg naar de parkeerplaats. Voor mij een rij met borden onder elkaar die van alles aangeven: hoofdingang, Spoed Eisende Hulp, HAP, P1, P2. Ik rem af om de tijd te krijgen te lezen waar ik heen moet maar desondanks weet ik niet snel genoeg te bepalen welke ingang ik moet hebben....

Dat de kwaliteit van zorg in belangrijke mate door patiënten wordt beoordeeld op niet-medische aspecten zal voor u geen nieuws zijn. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat het inspelen op de ‘zachte’ kant van de zorgverlening zorgt voor het verhogen van de kwaliteit van zorg in de ogen van de patiënt. De sfeer, de faciliteiten, het eten en zeker ook de omgang van de medewerkers met de patiënt bepalen grotendeels hoe iemand over de kwaliteit van zorg denkt. Niets nieuws zult u denken maar wat wel nieuw is, is dat een zorgverzekeraar eind vorig jaar het besluit nam om...

Voorzichtig schuifelt ze langs de auto’s. De rollator voor zich uit duwend in alle vroegte op weg naar het ziekenhuis. Eerst via de stoep maar dat blijkt te smal door alle auto’s die lukraak geparkeerd staan op de stoep. Moeizaam duwt de oude vrouw de rollator de andere kant op en vervolgt haar weg richting de entree. Nu linksom, via de weg. Een taxi claxonneert als hij er langs wil. Ik volg de vrouw terwijl ze langzaam de hoofdentree nadert. Via de weg blijkt ook geen veilige route door al het aankomende verkeer dus besluit ze het toch weer via...

Recent zat ik even te wachten in de ontvangsthal van een ziekenhuis op mijn gesprekspartner toen mij opviel hoezeer er was nagedacht over alle meubels, aankleding en faciliteiten in de hal. Bij binnenkomst wordt je gelijk ontvangen door een gastvrouw. Er staan fijne zitbanken en goede stoelen met leuningen en de juiste grip voor oudere patiënten. Er staat een grote leestafel met wederom stoelen met leuningen. Ook kunnen patiënten en bezoekers zelf koffie pakken. En dan geen vieze automatenkoffie maar echt goede versgemalen koffie. Kijk dat is nog eens een ontvangst! Toen ik hierover in gesprek raakte met de verantwoordelijke hiervoor...

Ziekenhuizen blijven een dankbaar onderwerp om over te schrijven. Vooral de keuzes die soms gemaakt worden door bouwkundigen blijven een grote bron van inspiratie. Daarom deze keer een top drie. Drie architectonische hoogstandjes die extra aandacht verdienen. En die wordt afgetrapt met een spoedeisende hulp. Of eigenlijk met de parkeerplaats van deze spoedeisende hulp. Die is namelijk aan de overkant van de weg. Ik weet niet of de architect ooit met grote spoed naar het ziekenhuis is gereden maar iemand die in geval van nood met gierende banden aan komt rijden, gaat echt niet de tijd nemen om rustig te parkeren...

Wie in het Deventer Ziekenhuis op de SEH wordt opgenomen, kan tegenwoordig op een monitor aan bed zien hoe lang hij waarschijnlijk op de afdeling verblijft en wat de wachttijden zijn. Volgens het ziekenhuis blijkt uit buitenlands onderzoek dat de beleving van wachttijden een grote rol speelt in de tevredenheid van spoedpatiënten. De lengte van het wachten in combinatie met het gebrek aan informatie over de oorzaak hiervan, zorgt voor patiënten die ontevredener en soms ook onzekerder zijn, geeft het ziekenhuis aan. Op deze manier willen ze hieraan tegemoet komen. Een mooi streven dat hopelijk zowel de patiënt als de...

Geruime tijd mag ik op deze plaats schrijven over mijn ervaringen in ziekenhuizen. En die ervaringen zijn er genoeg. Door wat ik hoor en zie tijdens mijn werk en vanuit de patiënten die onze medewerkers dagelijks helpen en ondersteunen. Maar nog nooit als patiënt, tenminste niet vanuit een ziekenhuisopname. En dat is toch best vreemd gezien ik mij dagelijks inzet voor een betere patiëntbeleving in de zorg.  Onlangs heb ik echter daadwerkelijk zelf mogen ervaren hoe het is om in een ziekenhuis te verblijven. Wel voor een hele fijne gebeurtenis, namelijk de geboorte van mijn dochter, maar toch had ik...

Enige tijd geleden was ik op bezoek bij een ziekenhuis om te praten over onze dienstverlening en wat wij wellicht voor dit ziekenhuis zouden kunnen betekenen. Zij hadden reeds een flinke verbouwing achter de rug maar waren nu nog drukdoende met het voorterrein en de parkeergelegenheid. Na ons gesprek kreeg ik nog een uitgebreide rondleiding door het ziekenhuis en over het terrein. Er zijn dagen dat je het beste je kaplaarzen uit de kast kan trekken in plaats van je hoge hakken. Dit was duidelijk zo’n dag.  Maar dat mag de pret niet drukken en na  een wandeling over het...

“Er naar toe ging nog wel, maar eruit, tjee dat was nog een hele exercitie zeg” De radertjes in mijn hoofd draaien overuren terwijl ik op kraamvisite ben bij een vriendin. Waar heeft ze het over? Bedoelt ze nou de bevalling? Nee, het bleek de introductie te zijn van een gesprek over hoe je het ziekenhuis hoogzwanger inwandelt met één tas, om er vervolgens een paar dagen later uit te rollen, want lopen gaat nog niet, met meerdere tassen, cadeaus, ballonnen, bloemen en, niet geheel onbelangrijk, een prachtige zoon. Op de weg terug naar huis denk ik verder na over het...




Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een:


done!

Ja, neem contact met mij op!