https://jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Overal anderhalve meter afstand: 5 aandachtspunten voor ‘het nieuwe normaal’

Minimaal anderhalve meter afstand houden is voorlopig ‘het nieuwe normaal’. Voor ziekenhuizen, maar ook andere sectoren, is het cruciaal om de toestroom van grote aantallen mensen straks weer in goede banen te leiden. Vijf aandachtspunten om goed voorbereid te zijn op het nieuwe normaal.

1. Regeren is vooruitzien

Nu de groei van het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen een halt lijkt toegeroepen, buigen ziekenhuizen zich voorzichtig over het opschalen van de reguliere zorg. Projectgroepen treffen voorbereidingen en op sommige locaties starten gesloten poli’s al langzaam op. Verschillende scenario’s worden uitgewerkt, in afwachting van nieuwe afkondigingen van het kabinet.

Wat voorlopig in elk geval van kracht blijft, is het houden van minimaal anderhalve meter afstand tussen mensen. Het is daarom goed nu al na te denken over de handhaving daarvan, voor het moment dat de toestroom aan patiënten en bezoekers weer op gang komt.

2. Aanvullende maatregelen

Terwijl de dienstverlening aan patiënten en bezoekers in ‘het nieuwe normaal’ wordt hersteld, zullen huidige en nieuwe maatregelen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Temperaturen van mensen bij aankomst, bijvoorbeeld bij parkeergarage, slagboom of entree
  • Scheiden van patiëntenstromen
  • Handhaven van minimaal anderhalve meter afstand bij liften / 1 persoon per keer met de lift
  • Begeleiding bij aanmeldzuilen; handhaving van minimaal anderhalve meter afstand en desinfectie
  • Inrichten van wachtruimten op minimaal anderhalve meter afstand en handhaving daarvan.

Tip: door het restaurant als centrale wachtkamer te gebruiken en daar een ‘poliregisseur’ voor patiënten in te zetten, worden wachtruimten op poliklinieken ontlast en kunnen ziekenhuizen meer afspraken inplannen.

3. Gastvrijheid is belangrijker dan ooit

Door het nemen van allerlei veiligheidsmaatregelen kan de gastvrijheid van het ziekenhuis of de openbare locatie in het geding komen. Maar ook het handhaven van minimaal anderhalve meter afstand kan op een gastvrije manier plaatsvinden. Juist in deze periode van angst en onzekerheid is het belangrijk dat mensen vriendelijk worden geholpen door gastvrije medewerkers. Door op belangrijke momenten in de klantreis gastvrouwen en gastheren in te zetten, toont het ziekenhuis zich patiëntgericht en wordt het ‘anderhalve meter ziekenhuis’ praktisch uitvoerbaar.

Wilt u tijdelijk gastvrije professionals inzetten voor het handhaven van anderhalve meter afstand?
Mail of bel ons!

Het nieuwe normaal geeft ook kansen om patiënten en bezoekers positief te verrassen. Door een leuke draai te geven aan op zichzelf vervelende maatregelen en handhaving daarvan, maak je daadwerkelijk verschil in de beleving van de gast.

4. Leer van elkaar

De invulling van het nieuwe normaal is voor iedereen een zoektocht. Maar niet iedereen hoeft het wiel zelf uit te vinden. Jeeves is marktleider in niet-medische ondersteuning aan ziekenhuizen en ziet daarom dagelijks hoe ziekenhuizen en medewerkers met de situatie omgaan. De opgedane kennis en ervaring deelt Jeeves met opdrachtgevers. Gebruik die intelligentie van het geheel.

Jeeves ondersteunt niet alleen ziekenhuizen, maar ook grote bedrijven, onderwijsinstellingen en luchthavens in het handhaven van minimaal anderhalve meter afstand. Al dan niet in combinatie met het handhaven van het rookbeleid. Waar een beveiliger soms te directief is en een vrijwilliger soms te vrijblijvend, blijkt een professionele terreincoach / gastvrouw of gastheer in de praktijk het juiste type medewerker te zijn. Ook van andere sectoren valt veel te leren!

5. Lever geen half werk

Als de anderhalve meter samenleving niet strikt wordt nageleefd, kan COVID-19 zomaar weer oplaaien. Ook ziekenhuizen hebben en nemen hierin hun verantwoordelijkheid, zoals Jeeves dat eveneens doet. Medewerkers spelen hierin een cruciale rol. Jeeves heeft een coronaprotocol opgesteld op basis van de algemene richtlijnen, aangevuld met eigen maatregelen. Protocollen van opdrachtgevers worden verwerkt in onze eigen protocollen per locatie.

Daarnaast houdt Jeeves medewerkers dagelijks up-to-date via mailings, vlogs en persoonlijk contact. Uiteraard is er vervanging bij ziekteverzuim, waardoor de continuïteit van belangrijke functies is gewaarborgd. Zo garandeert Jeeves samen met opdrachtgevers een professionele, gastvrije handhaving van het nieuwe normaal.

Anderhalve meter in de praktijk

We vroegen enkele opdrachtgevers hoe zij bezig zijn met het realiseren van de anderhalve meter afstand in hun werkomgeving.

Artur Rebelo, Hoofd Gastenservice Groene Hart Ziekenhuis:

“In de crisiswerkgroep zijn we aan de slag met de anderhalve meter afstand, voor het moment dat de reguliere zorg wordt opgeschaald. Zo kijken we naar het spreiden van afspraken, bijvoorbeeld met avondpoli’s en meer afspraken op rustige dagen. We moeten het aanbod spreiden omdat we anders, onder meer in de wachtkamers, niet aan de anderhalve meter afstand kunnen voldoen.

We moeten alles met een anderhalvemeterbril bekijken. Dat geldt voor het hele ziekenhuis, maar vooral voor poli’s waar veel mensen komen. Denk aan het anders inrichten van wachtkamers, bewegwijzering en personeel om ter plaatse te handhaven. Laten we dit niet onderschatten. Zoals we met man en macht werken tegen het coronavirus, zo zal de opschaling richting ‘gewoon’ ook een flinke inspanning vergen.”

Annemiek Altena, Afdelingsmanager Front Office Services bij Reinier de Graaf Groep:

“Ook wij willen poli’s in het ziekenhuis weer opstarten, te beginnen op 25 procent. Daar komt heel wat bij kijken, maar we schalen stap voor stap op, zoals we eerder ook afschaalden. Vragen die dan aan de orde zijn, gaan onder meer over het handhaven van de anderhalve meter afstand en hoe je ervoor zorgt dat mensen zich veilig voelen.

We willen patiënten op alle poli’s informeren met borden en stickers. Ook gaan we extra ruimte in wachtkamers creëren en denken we na hoe de anderhalve meter afstand bij de liften te handhaven. Het zal best wennen zijn, ook voor de gastvrouwen en gastheren die buiten staan. Waar zij normaal gesproken een arm om iemand heen slaan, kan dat nu gewoon niet. Maar ze kunnen wel een rolstoel klaar zetten, mensen ontvangen en informeren. Alleen dat geeft al een gastvrij gevoel.”

Meer berichten

Wilt u meer informatie of een belafspraak maken naar aanleiding van dit artikel?
Contact