https://jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Begeleiding bij vaccinatie: ‘Vaccineren is meer dan alleen een prik zetten’

De grootschalige vaccinatiecampagne tegen COVID-19 is een logistieke operatie van formaat. Voor een soepele uitvoering op de priklocaties is ook een goede ontvangst en begeleiding van belang. “Mensen stellen dat in zo’n situatie ontzettend op prijs.”

Voor het toedienen van de COVID-19-vaccins heeft de GGD 25 priklocaties in gebruik. Waar gestart is met het vaccineren van zorgprofessionals, staat de GGD voor de grote uitdaging om uiteindelijk iedereen tussen 18 en 60 jaar zonder medische indicatie te vaccineren. De GGD verwacht een piekdrukte van circa een miljoen vaccinaties per week. Een enorme opdracht waarbij niet alleen het zetten van de prik van belang is, maar ook het hele proces daaromheen. Want, zoals de GGD zelf vermeldt, vaccineren is meer dan alleen een prik zetten.

“Het moet veilig zijn en blijven, en daarvoor telt elk onderdeel”, aldus Nicolette Rigter, directeur COVID-19 Programmaorganisatie, op de website van GGD-GHOR Nederland. “Dat gaat van het perfectioneren van de logistieke operatie rond het klaarzetten van het vaccin tot details zoals hoe we de stoelen neerzetten waar mensen een kwartier op mogen wachten ná de vaccinatie.”

Bijdragen aan een soepeler proces

Vanuit de ruim 20 jaar ervaring als gastvrije dienstverlener bij ziekenhuizen, weet Jeeves dat ook de ontvangst en begeleiding van mensen cruciaal is. “Net als bij een bezoek aan het ziekenhuis komen mensen bij het vaccineren toch met een bepaalde spanning naar de locatie”, vertelt Floris Vervat, directeur van Jeeves. “Door een vriendelijke ontvangst, een bemoedigend woordje of het pakken van een rolstoel, help je mensen echt en draag je tegelijkertijd bij aan een soepeler proces.”

Joop Klein kan het beamen. Als coördinator voor Jeeves bij het Erasmus MC, ontvangt en begeleidt hij samen met zijn team patiënten en bezoekers van het ziekenhuis. “Onze gastvrouwen en gastheren staan bij alle belangrijke ingangen en liften. Om hen gastvrij te ontvangen en eventueel te begeleiden naar de afdeling, uiteraard op gepaste afstand. Ondertussen zien we er op toe dat alles ordelijk verloopt bij de entree van het ziekenhuis.”

‘Niets werkt beter dan menselijk contact’

Het in goede banen leiden van emoties is de medewerkers van Jeeves wel toevertrouwd, aldus Klein. “Als mensen zenuwachtig zijn, gaan we daar serieus mee om. We stellen mensen op hun gemak of blijven even bij hen als ze dat willen. Een luisterend oor of een bemoedigend woord doet vaak al heel veel. Of dat nou bij een ziekenhuis is of op een vaccinatielocatie, daar zie ik geen verschil in. Ook op een priklocatie kunnen we mensen ontvangen, naar de juiste plek verwijzen en op hun gemak stellen. Mensen stellen dat in zo’n situatie ontzettend op prijs. Er staan uiteraard ook borden met aanwijzingen, maar veel mensen zien die niet of het dringt niet tot hen door. Niets werkt beter dan menselijk contact.”

Vervat vult aan: “Onze medewerkers weten precies waar het op aan komt in de omgang met mensen en waar ze op moeten letten. Een derde van de Nederlandse ziekenhuizen vertrouwt dit onze medewerkers toe. Die kennis en ervaring zetten we graag in bij de vaccinatielocaties van de GGD.”

Wilt u vrijblijvend advies ontvangen over de inzet van ondersteunend personeel? Wij denken graag met u mee. Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 24 uur contact met u op.

 

 

Beeld door Christian Emmer | emmer.com.ar

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact