https://jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Rijnstate maakt ziekenhuis toegankelijker met nieuw mobiliteitsbeleid

Rijnstate

Hoewel Rijnstate een goed mobiliteitsbeleid bezit, komt het ziekenhuis binnenkort met een flinke update. Het kan allemaal wat toegankelijker en gastvrijer, vertelt Fabiënne Bartholomeus van Rijnstate.

Bartholomeus is Hoofd Facilitair Bedrijf van Rijnstate. Ze is betrokken bij en gedeeltelijk ook verantwoordelijk voor het eerste deel van de patient journey: de vervoersmogelijkheden naar het ziekenhuis, parkeercapaciteit, de verschillende vervoersstromen tot aan de deur, ontvangst en registratie; zowel voor personeel als voor patiënten en bezoekers. “Alles functioneert en alles is toegankelijk, maar het kan allemaal nét wat beter. Dit jaar zijn we daarom gestart om de contouren voor een nieuw mobiliteitsbeleid op papier te zetten. Dit beleid moet de huidige knelpunten aanpakken én toekomstbestendige oplossingen bieden.”

Parkeerproblemen op piekmomenten

Op de piekmomenten zijn er bijvoorbeeld te weinig parkeerplekken en ontstaat er een nog vervelender probleem: een lange file voor de parkeergarage. Meestal komt de file tot de voordeur van het ziekenhuis en moeten mensen onnodig lang in de auto wachten. Bartholomeus: “Ook bieden we medewerkers een goed fietsplan en onderzoeken we de mogelijkheden voor korting voor OV. Het doel is minder auto’s op het terrein. Zo komen er parkeerplekken vrij.”

Om mensen nu al in parkeergemak te voorzien, biedt Rijnstate sinds 2018 de parkeerservice van Jeeves aan. Mensen stappen voor de deur uit de auto, geven de sleutel aan een chauffeur en deze parkeert de auto. “Een partnerziekenhuis had er hele goede ervaringen mee en wij wilden dit ook uitproberen. Na een pilot van drie maanden ontdekten we dat de dienst voor diverse doelgroepen een ideale oplossing biedt. Op deze manier ervaren onzekere ouderen het parkeren niet als een probleem, hoeven mensen in een rolstoel niet meer in een tochtig hoekje te wachten en hoeven mensen met loopproblemen geen grote afstand te overbruggen”, legt Bartholomeus uit.

Bekijk de 6 kenmerken van onze parkeerservice

Creatief door corona

Het parkeerprobleem is middels alternatieve parkeerplaatsen bij het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) deels opgelost. “Medewerkers kunnen het parkeerterrein van het NOM in Arnhem gebruiken. Vanaf dat terrein rijdt vervolgens een busje in zes minuten naar het ziekenhuis.”
Maar toen kwam corona en werd de dienst stilgelegd. “Toen zaten we met een dilemma, want hoe komen de medewerkers dan bij het ziekenhuis?”, aldus Bartholomeus. Rijnstate besloot fietsen te huren zodat de medewerkers naar het ziekenhuis konden fietsen. Deze oplossing pakte beter uit dan verwacht, vertelt Bartholomeus. “De collega’s hoeven niet meer op de bus te wachten en kunnen direct even bewegen. Inmiddels huren we honderd fietsen. Zo werken we onverwachts ook aan vitaliteit en duurzaamheid.”

Verkeersstromen tot aan de voordeur

Ook het voorterrein van het ziekenhuis wordt met de update van het mobiliteitsbeleid aangepakt. Bartholomeus: “Momenteel kan iedereen met zijn eigen vervoermiddel komen en er is voor iedereen een veilige route. Maar ook dit kan logischer en toegankelijker. Zo willen we de bewegwijzering vernieuwen, komen er duidelijke en veilige plekken waar mensen kunnen (stil)staan en willen we de autoroute van de looproute lostrekken.”

Nu loopt de autoroute dwars door de looproute heen. “Gastvrijheid is niet alleen een prettige ontvangst, maar ook een veilige omgeving. Als mensen een drukke weg moeten oversteken, kan dat onprettig aanvoelen”, aldus Bartholomeus.

Gastvrouwen en gastheren voorkomen problemen

Nadat de auto is geparkeerd en de looproute is gebruikt, komt de bezoeker op het voorterrein van het ziekenhuis. Hier ontmoet hij de gastvrouw of gastheer van Jeeves. “Zij zorgen ervoor dat mensen zich welkom en op hun gemak voelen, bieden de helpende hand met in en uit de auto stappen, handhaven vriendelijk het rookvrijbeleid en wijzen de weg naar de receptie”, vertelt Bartholomeus. “De gastvrouwen en -heren bieden niet alleen een gastvrij welkom, maar signaleren ook mogelijke problemen in een later stadium. Denk aan bijvoorbeeld agressie. Doordat zij dit al signaleren en doorgeven, kunnen wij veel sneller reageren. Grotere problemen kunnen we al voorkomen op deze manier.”

Na een tijdelijke stop, start Rijnstate in september de parkeerservice weer op. “Het is een waardevolle toevoeging aan ons mobiliteitsplan”, aldus Bartholomeus. “We bieden een goede eerste indruk en werken extra aan een toegankelijk ziekenhuis.”

Heeft u interesse in onze oplossingen voor een gastvrijer en toegankelijker ziekenhuis?

Neem contact op

Lees ook:

Alrijne onthaalt patiënten en bezoekers gastvrij met nieuwe parkeerservice

 

 

 

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact