https://www.jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Jeeves zet in op e-learning voor gastvrijheidsmedewerkers in de zorg

Jeeves zet een volgende stap in de professionalisering van haar gastvrijheidsmedewerkers voor de zorg. Door het opleiden van gastvrouwen en gastheren via e-learning zijn zij voortaan nog beter toegerust voor specifieke taken, zoals het voorkomen van agressie en het handhaven van het rookvrijbeleid van organisaties. Hiermee speelt Jeeves in op de behoefte aan op maat gemaakte dienstverlening bij het verlenen van hospitality.

De gastvrouwen en gastheren van Jeeves zijn getrainde professionals met veel praktijkervaring rond de entrees van ziekenhuizen en andere organisaties. “Door hen via online cursussen op te leiden voor verschillende taken, springen we in op behoeften en ontwikkelingen in de zorg”, vertelt Ilona van Zuidam namens Jeeves.

Agressie in de zorg

Een van die ontwikkelingen is de toenemende agressie, waar vrijwel alle medewerkers in de zorg mee te maken hebben. Uit onderzoek van beroepsorganisatie NU’91 blijkt dat 92% in 2022 op enig moment met agressie te maken had. Bij meer dan de helft van de respondenten was dit zelfs structureel en daarnaast verwacht 94% dat agressie de komende jaren toeneemt.

“Agressie in de zorg is helaas een actueel thema”, reageert Van Zuidam. “We merken dat veel ziekenhuizen en zorgorganisaties stappen willen zetten om een beter antwoord te hebben op agressie tegen medewerkers en patiënten. Daarom wordt omgaan met agressie ook de eerste e-learning die we gaan aanbieden aan onze gastvrijheidsmedewerkers. Zo zijn zij nog beter in staat om de-escalerend te werken als ze met agressie van patiënten of bezoekers te maken krijgen.”

Ontdek onze gastvrouwen en -heren

Door het inzetten van opgeleide gastvrijheidsmedewerkers kunnen organisaties ook inspelen op de krapte op de arbeidsmarkt en de behoefte aan flexibiliteit, aldus Van Zuidam. “Neem de beveiliging, die is vaak onderbezet. Met kennis van zorg, gastvrijheid en veiligheid kunnen onze medewerkers bepaalde handhavingstaken goed uitvoeren, ter ondersteuning van het bestaande team.”

Kennispakketten op maat

De jarenlange kennis en ervaring van de gastvrijheidsmedewerkers van Jeeves vormt de basis voor de e-learning. Van Zuidam: “Daarbij wordt de inhoud door de medewerkers continu aan de praktijk getoetst. Het wordt zeker geen standaard cursus zoals er al zoveel van zijn.”

Het doel van Jeeves met deze nieuwe stap is om samen met ziekenhuizen, luchthavens maar ook gemeenten kennispakketten op maat te maken, als opleiding. Met als resultaat professionele dienstverlening die als een puzzelstuk in de bestaande operatie past.

Ontvang het e-book Omgaan met agressie op de werkvloer

Online cursussen

Voor de ontwikkeling van online cursussen is Jeeves een samenwerking aangegaan met e-learningspecialist Knowledge Monk. Van Zuidam: “Omgaan met agressie wordt de eerste cursus, maar daarna willen we onze medewerkers ook verder toerusten rond andere thema’s, zoals rookvrije ziekenhuizen en hospitality.”

Knowledge Monk heeft, mede vanuit zusterbedrijf Threewise zorgacademie, veel kennis rond gastvrijheid in de zorg. “Het helpt dat we al online cursussen over bijvoorbeeld communicatie en feedback geven hebben ontwikkeld”, vertelt Roland de Groot, directeur van Knowledge Monk. “Tegelijkertijd gaan we goed met Jeeves en haar medewerkers in gesprek om de leerbehoeften te achterhalen. Het wordt echt een maatwerk e-learningmodule.”

Handvatten voor de-escalatie

Omgaan met agressie in de zorg is belangrijk, maar nog beter is het om agressie te voorkomen, vindt ook De Groot: “Met non-verbale communicatie en door de juiste vragen te stellen en de juiste dingen te zeggen, kun je escalatie vaak voorkomen en agressie ‘downsizen’. Het scheelt enorm als iemand zich gehoord en geholpen voelt. Door te begrijpen waarom iemand bepaald gedrag vertoont, bijvoorbeeld vanwege slecht nieuws in het ziekenhuis, kun je de angel er uit halen. Daarbij helpt het vaak om te benoemen wat je ziet. Er zijn handvatten om agressief gedrag niet te laten escaleren. Die gaan we verwerken in de e-learning over omgaan met agressie.”

Wil je meer informatie over de e-learning of in gesprek over de inzet van onze opgeleide gastvrijheidsmedewerkers? We bespreken het graag!

Neem contact op

 

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact