https://www.jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Verbouwen

‘Kom schat, beetje doorlopen, we zijn al laat’. De moeder voor me op de trap in de parkeergarage pakt haar zoontje bij de hand en zet de vaart erin. Beneden aangekomen kijkt ze wat verward om zich heen. ‘U kunt gebruik maken van de shuttlebus naar de hoofdingang. Dan bent u er zo’, zeg ik. De vrouw kijkt me  aan, knikt en loopt met haar zoontje naar de shuttle toe. Zelf vervolg ik mijn weg lopend naar het ziekenhuis. Het is mooi weer en al lopend kan ik om me heen kijken wat er allemaal gebeurd. Het ziekenhuis is recent gestart met een grote verbouwing en heeft een nieuwe parkeergelegenheid geopend. Ondanks extra hulp is het voor veel aankomende bezoekers zoeken. Terwijl ik de hoofdentree nader hoor ik om me heen gemopper van patiënten.

Nieuwe situaties zijn lastig. De onzekerheid en stress die een bezoek aan een ziekenhuis met zich meebrengt, zorgt ervoor dat veel patiënten extra gespannen reageren op dit soort veranderingen. Het ziekenhuis in kwestie doet er wel alles aan om de patiënt tegemoet te komen. Er rijdt niet één maar twee elektrische shuttlebussen om gasten naar de hoofdingang te brengen zodat ze niet hoeven te lopen, er wordt een gastheer ingezet op het voorplein om mensen te helpen, er staan verkeersregelaars en ook vrijwilligers doen extra hun best om iedereen op te vangen en wegwijs te maken. De situatie tijdens de verbouwing is misschien niet ideaal maar er wordt in ieder geval hard gewerkt om de overlast tot het minimum te beperken.

Vaak maak ik ook hele andere situaties mee. Zo kan ik me nog goed herinneren dat ik op bezoek was bij een ziekenhuis dat ook midden in een ingrijpende verbouwing zat.  Toen ik van de parkeergarage naar de ingang was gelopen bleek daar dat ik het ziekenhuis helemaal niet in kon via deze ingang. Er hing een briefje op de deur dat ‘wegens werkzaamheden het ziekenhuis maar via één zijde bereikbaar’ was.  En daarnaast een briefje ‘Bent u met de bus? De halte is alleen via de andere kant bereikbaar’. En dat was het dan. Geen begeleiding, geen helpende hand. Niets. Volgt u de pijlen en we zien u aan de andere kant. Succes ermee, hadden ze er net zo goed achter kunnen zetten.

Verbouwen geeft overlast. Dat is nu eenmaal zo maar hoe om te gaan met die overlast? Kijk, daar kan je het verschil maken. Kies je ervoor om een briefje op te hangen en de patiënt het verder zelf uit te laten zoeken of probeer je ook hierin gastvrij te zijn en je patiënt zo veel mogelijk te helpen? Ik heb goede hoop dat steeds meer ziekenhuizen voor dat laatste kiezen.

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact