Wat is valet-parking: betekenis en toepassing in de praktijk

Valet-parking, het is een term waarvan de betekenis niet bij iedereen bekend is. Zo wordt elke maand in Google zeventig keer de zoekterm ‘wat is valet parkeren’ en evenzoveel keer ‘valet parking betekenis’ ingetikt. Belangrijker voor bedrijven, events en ziekenhuizen dan de uitleg van de term in dit artikel, is de toepassing ervan. “Je ziet de verschuiving van een focus op luxe naar een praktische benadering.”

Op Wikipedia staat valet-parking als volgt omschreven: ‘Deze service wordt met name aangeboden door restaurants, hotels, grote winkelbedrijven, vliegvelden en andere bedrijven. In plaats van zelf een parkeerplaats op te moeten zoeken, kan de gast de auto voor de deur parkeren waarna een medewerker (‘valet’) de auto op een veilige plaats parkeert en doorgaans later de auto ook weer ophaalt voor de gast.’

Valet-parking als groeimarkt

Volgens de online encyclopedie bestaat valet-parking al sinds de jaren zestig in de Verenigde Staten en is het met een sterke opmars bezig in Nederland en België. Die sterke opmars is eigenlijk al achter de rug, constateert Floris Vervat, eigenaar van Jeeves. “Nederland is klein, er moet uiteraard wel voor deze service worden betaald en bedrijven moeten mee-investeren.”

Toch is valet-parking nog steeds een groeimarkt, aldus Vervat. “Mensen beginnen steeds meer aan service te wennen en op veel plekken wordt het drukker, met alle parkeerproblematiek van dien. In veel ziekenhuizen en op luchthavens kun je tegenwoordig je auto al afgeven.”

Parkeerservice in plaats van valet-parking

De groei zit volgens Vervat ook in het praktische nut van valet-parking. “Horeca en events zetten valet-parking onder meer in vanwege de luxe uitstraling, maar voor bijvoorbeeld bedrijven en appartementengebouwen is de praktische kant belangrijker. Voor deze segmenten gebruiken we, net als voor ziekenhuizen, dan ook de term parkeerservice in plaats van valet-parking. Dat benadrukt meer de praktische en gastvrije kant van de dienstverlening.”

Wilt u een ultiem visitekaartje voor uw bedrijf of event? Of heeft u een praktische parkeeroplossing nodig? Ga voor maatwerk van de meest ervaren aanbieder van valet-parking in Nederland

Als goed voorbeeld van een praktische benadering benoemt Vervat de samenwerking tussen een aantal winkeliers op de Kruiskade in Rotterdam. “Zij willen niet dat hun klanten drie rondjes moeten rijden om bij hen te kunnen winkelen en hebben daarom gezamenlijk geïnvesteerd in valet-parking. Zo hoeven ze per winkelier maar een klein bedrag uit te geven.”

Aandachtspunten voor het aantal chauffeurs

Valet-parking is een vak waarmee je als aanbieder en chauffeur niet lichtzinnig moet omgaan, vindt Vervat. “Het is een hele verantwoordelijke taak. Wij zien mensen als eerste en als laatste. Het is dan goed om te realiseren dat je hun beleving kunt maken of breken en investeert in training en uitstraling.”

Anderzijds is het voor opdrachtgevers van belang om een realistische inschatting te maken van het aantal benodigde chauffeurs. “Soms weigeren we een opdracht”, vertelt Vervat. “Als er honderd auto’s aan komen rijden en er zijn maar drie chauffeurs, dan staan mensen een half uur in de rij en creëer je irritatie. Bij het doornemen van een opdracht vragen we ook altijd hoeveel en welk type mensen er worden verwacht. Of het om gezinnen of zakenmensen gaat, maakt nogal uit voor het aantal auto’s.”

Ook de locatie is medebepalend voor het aantal chauffeurs. Vervat: “Als het een locatie langs een doorlopende weg betreft, heb je extra mensen nodig vanwege de verkeersveiligheid. Vaak kunnen we overigens wel een parkeerplaats regelen als die er niet is.” Een ander aandachtspunt betreft de aanwezigheid van een sleutelbeheerder. “Bij opdrachten van meer dan 20 auto’s leveren we een beheerder om de sleutelkast te bewaken. Soms vragen opdrachtgevers of dit wel nodig is, maar wij vinden het belangrijk dat de sleutels in goede handen zijn en blijven.”

‘Over tien jaar geen valet-parking meer’

In de twintig jaar dat Jeeves bestaat, heeft Vervat de markt constant zien veranderen. Nog grotere veranderingen staan volgens hem op stapel. “Over vijf jaar leveren we geen chauffeurs meer en over tien jaar is valet-parking ook verdwenen vanwege de zelfrijdende auto’s die er dan zijn. Aan ons de taak om in te spelen op de marktontwikkelingen, vanuit gastvrijheid en mobiliteit. Ik zeg altijd: we leveren geen chauffeurs of valet-parking, maar dienstbaarheid. Het gaat om mensen die we ergens mee kunnen helpen.”

Bekijk alle chauffeursdiensten van Jeeves


Terug naar blog overzicht





Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een:


done!

Ja, neem contact met mij op!