https://www.jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Toegangsbeheer in coronacrisis: ziekenhuizen nemen maatregelen

Ziekenhuizen bereiden zich ook met toegangsbeheer massaal voor op een toename van patiënten met het coronavirus. Tot de aanvullende maatregelen behoren onder meer het plaatsen van een triagetent en het creëren van aparte ingangen voor coronapatiënten.

Ziekenhuizen spannen zich maximaal in om de coronacrisis te beteugelen. Uiteraard in het verplegen van patiënten, maar ook in het buiten de deur houden van het virus. Zo heeft het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen op 17 maart op het buitenterrein, bij de hoofdingang, een tent neergezet. Daar krijgen alle patiënten en bezoekers enkele gezondheidsvragen voorgelegd voordat zij het gebouw betreden en wordt hun lichaamstemperatuur opgenomen. Alleen degenen zonder symptomen van het coronavirus mogen vervolgens naar hun afspraak of bezoek in het ziekenhuis.

Ook het Zaans MC heeft een triagetent opgezet voor de ingang van de Spoedzorg. Patiënten die zich melden bij de Huisartsenpost of de Spoedeisende hulp van het ziekenhuis worden in de tent eerst beoordeeld op verdenking van corona. Na beoordeling is er een aparte route voor patiënten zonder en met verdenking het ziekenhuis in. Enkele dagen eerder plaatste Maastricht UMC+ al een grote tent op de parkeerplaats van de Spoedeisende Hulp / Huisartsenpost. Een CT-scanner in de tent doet een eerste screening om te bepalen of eventueel aanwezige luchtwegklachten het gevolg zijn van een virale longontsteking.

Toegangsbeperkingen voor ingangen van het ziekenhuis

Veel ziekenhuizen treffen ook andere maatregelen om de verwachte toestroom aan patiënten met het coronavirus in goede banen te leiden. Zo ook het Flevoziekenhuis. Het ziekenhuis in Almere heeft toegangsbeperkingen ingesteld voor alle ingangen, op de hoofdingang en de ingang van de Spoedeisende Hulp en Huisartsenpost na. Ook is een aparte ingang gecreëerd voor patiënten die mogelijk besmet zijn met het coronavirus.

De ingang krijgt een eigen receptie en portier. Voor de invulling van de functie van receptiemedewerker heeft het Flevoziekenhuis Jeeves benaderd. “Wij hebben veel ervaring in het ondersteunen van ziekenhuizen en voelen ons verantwoordelijk om mee te helpen”, licht Ilona van Zuidam van Jeeves toe. “Normaal gesproken is een welkom gevoel bij aankomst al belangrijk voor bezoekers aan het ziekenhuis. Met alle zorgen en de toenemende druk door het coronavirus, is het des te belangrijker om de rust te bewaren.”

Kom in contact met Jeeves

Professionele ondersteuning rondom de entree, persoonlijke informatieverschaffing en het geruststellen van patiënten en bezoekers zijn hierbij cruciaal, aldus Van Zuidam. “Onze medewerkers zullen patiënten en bezoekers ontvangen, te woord staan, informeren over de plaats van bestemming en toezien op een goed toegangsbeleid.” Als voorbeeld van de vele soorten aanvragen die Jeeves momenteel ontvangt, noemt Van Zuidam parkeerbegeleiding. “Een ziekenhuis heeft nu een parkeerterrein gereserveerd voor mensen die (mogelijk) het coronavirus hebben. Het ziekenhuis heeft ons gevraagd om medewerkers in te zetten om het parkeren en het vervolg in goede banen te leiden.”

Jeeves spant zich maximaal in om ervoor te zorgen dat het werk voor iedereen veilig is, benadrukt Van Zuidam. “We passen de richtlijnen van het ministerie en het RIVM ten strengste toe. De richtlijnen, tips en actuele ontwikkelingen delen we dagelijks met onze medewerkers via vlogs, persoonlijke communicatie en mailings. Bij de geringste klachten gaan ze niet aan het werk en uiteraard geldt dit ook als ze in aanraking zijn geweest met een coronapatiënt.”

Bezorging van medicijnen door ziekenhuisapotheken

Ook ziekenhuisapotheken treffen hun maatregelen in de strijd tegen het coronavirus. Doordat sommige mensen die medicijnen nodig hebben nu thuis blijven, wordt vaker gebruik gemaakt van de bezorgservice. “Ook hiervoor zetten we extra mensen in”, vertelt Willem van den Engh namens Jeeves. “Zo heeft de ziekenhuisapotheek in het Groene Hart Ziekenhuis ons gevraagd om de inzet op te schalen. Het is natuurlijk van groot belang dat mensen hun medicatie krijgen en hiertoe niet afhankelijk zijn van familie en vrienden.”

Voor de bezorging van medicijnen hebben ziekenhuisapotheken hun werkprocedure aangepast, aldus Van den Engh. “Om het risico op verspreiding van het virus te minimaliseren, dienen we de medicatie voor de deur te plaatsen, aan te bellen en minimaal twee meter afstand te nemen. De klant wordt op vriendelijke wijze geïnformeerd over het aangepaste protocol en moet zelf de medicatie van de grond pakken. In alles staat de gezondheid en veiligheid van de mensen centraal.”

 

Tijdelijke ondersteuning bij niet-medische processen

Behalve dienstverlening rond de entree, biedt Jeeves ziekenhuizen ook tijdelijke ondersteuning bij tal van niet-medische processen. Denk onder meer aan:

  • Een flexibel telefoonteam;
  • Extra hulp aan de (nacht) receptie of bij de ontvangst binnen;
  • Logistieke werkzaamheden in en rondom het ziekenhuis;
  • Ondersteuning in de wachtkamer;
  • Extra bezetting op andere afdelingen / poliklinieken;
  • Bezorgservice medicijnen vanuit de ziekenhuisapotheek.

Meer berichten

Neem contact op
Contact