https://jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Te weinig zakelijke laadpalen? Zo pakten Stedin en EY het slim aan

Veel bedrijven kampen met een tekort aan laadpalen voor de elektrische auto’s van medewerkers en bezoekers. Het plaatsen van extra zakelijke laadpalen is om financiële of ruimtelijke redenen soms echter niet haalbaar. Valet-charging is een uitstekend alternatief, zo toonde een pilot onder leiding van netbeheerder Stedin bij EY aan.

Het aantal elektrische auto’s of plug-in hybrides stijgt in Nederland gestaag, maar de laadinfrastructuur bij bedrijven groeit vaak onvoldoende mee. Een schaarste aan zakelijke laadpalen geeft onherroepelijk problemen voor medewerkers en bezoekers. Zeker als de auto’s tijdens werktijd langer aan een laadpunt staan dan nodig is. Voor een consortium onder leiding van netbeheerder Stedin was dit in 2016 aanleiding om de effecten van valet-charging te onderzoeken. Valet-charging betreft een parkeerservice op locatie waarbij een chauffeur (de valet) de auto’s wisselt bij de laadpalen, waardoor deze efficiënter worden ingezet.

Honderd elektrische auto’s, veertig zakelijke laadpalen

Accountants- en adviesbureau EY stelde de parkeergarage bij het hoofdkantoor in Amsterdam beschikbaar als proeflocatie. “Duurzame mobiliteit vinden we belangrijk, maar met zo’n honderd elektrische auto’s in onze garage en veertig laadpalen komen we tekort”, aldus Roel Drost van EY ten tijde van de pilot. “Hierdoor ontstaat het risico dat medewerkers met een lege batterij staan als ze naar een klant moeten. Omdat we niet direct extra laadpalen kunnen plaatsen is de parkeerservice een welkome oplossing.”

>>> ‘Te weinig oplaadpunten voor elektrische auto’s bij uw bedrijf? Zet een valet-charger in’

Hidde van Heijst onderzocht, als afstudeerder aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, de effecten van de pilot. Rekening houdend met het aantal auto’s, beschikbare laadpalen en het tijdstip waarop de eigenaar de auto weer nodig had, optimaliseerden de betrokken partijen de service. Van Heijst: “Op deze manier stonden auto’s minder lang aan de stekker en hebben we de traditionele ochtendpiek van het opladen van de auto’s meer over de dag kunnen uitsmeren. Wat minder belasting van het elektriciteitsnet geeft.”

Valet-charging als service voor medewerkers en klanten

Op basis van de onderzoeksresultaten concludeerde Van Heijst bovendien dat gebruikers valet-charging als erg positief ervoeren. De Net Promoter Score (NPS) bedroeg maar liefst 41 procent en het servicelevel van valet-charging bij deze pilot kwam uit op circa 95 procent. “Organisaties kunnen valet-charging inzetten om het gebruik van hun laadinfrastructuur te vergroten en daarmee de noodzaak voor investeringen verkleinen”, aldus Van Heijst in zijn rapport. “Daarnaast kan het ook worden gezien als service voor medewerkers en klanten. Financieel gezien kan een valet-charger, als de potentie ervan wordt benut, een positief resultaat met zich meebrengen.”

Milieu- en maatschappelijke winst

De parkeerservice voor het onderzoek bij EY werd verleend door Jeeves. Met medewerking van de Start Foundation zette Jeeves in op valets tussen de 50 en 65 jaar met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Behalve milieuwinst dienen we hiermee ook een maatschappelijk doel en kunnen klanten beter aan de Participatiewet voldoen”, aldus Floris Vervat, directeur van Jeeves. “Een investering in een valet-charger is dus niet alleen financieel maar ook maatschappelijk interessant.”

Ook EY keek tevreden terug op de pilot. “Wij zijn verrast over de hoeveelheid enthousiaste reacties van onze medewerkers over de inzet van de parkeerservice”, reageerde Roel Drost na afloop van het onderzoek. “Zonder problemen gaven collega’s de sleutels bij de valet af. Want een op tijd opgeladen auto, wie wil dat niet?”

Meer berichten

Heeft u interesse in valet-charging van Jeeves? We komen graag met u in contact!
Contact