Patient Journeys – Afsprakenapp

Jeeves mag haar medewerkers inzetten rondom de entree van ziekenhuizen en begeleidt zodoende een belangrijk deel van de “Patient Journey”. Hier wilden wij in verdergaan, hoe kunnen we gastvrijheid digitaal bieden, informatie bieden, ondersteuning bieden en heel veel kosten besparen?

Dit start al met de ouderwetse afsprakenkaart. Eén van onze gebruikers vertelde in een enquête: “Mijn afsprakenkaart ben ik altijd kwijt, mijn telefoon nooit”. Waarom kan de patiënt niet in een klik een afsprakenoverzicht zien, niet achter een login, maar makkelijk, snel en veilig.

Hier komt bij dat veel ziekenhuizen een ouderwets SMS-systeem gebruiken om patiënten en begeleiders te herinneren aan hun afspraak. SMS is relatief duur en geeft weinig beleving. De patiënt moet vertrouwen en aandacht krijgen en dat start op zijn of haar eigen telefoon.

Ook zijn er vaak uitdagingen rondom de reis van een patiënt naar het ziekenhuis. Wie gaat er met mij mee, wie kan mij brengen, ik mag niet naar huis rijden. In de app kan de patiënt met één druk op de knop mantelzorg of bijvoorbeeld een thuisbrengservice regelen.

Tenslotte kosten, rekent u eens uit hoeveel eerste poli brieven u verstuurd, hoeveel afspraken kaarten u handmatig invult en hoeveel no show u heeft. Voor één van onze klanten berekende wij dat we met een verbetering van 0,1% in no show de app terug verdiend was. De rest is meer inkomsten.

Het werkt als volgt:

Stap 1

1.groot

Uw patiënt heeft een digitale afsprakenkaart. Met aankomende afspraken in de juiste volgorde en alle oude afspraken als naslagwerk.

Stap 2

2.groot

48 uur van te voren ontvangt uw patiënt een herinnering aan de afspraak en de vraag of we verder van dienst kunnen zijn.

Stap 3

3.groot

Als uw patiënt op de afspraak klikt krijgt hij of zij een overzicht van de “Patient Journey” met diensten, reistijden, navigatie en informatie ter plaatse als de route. Op 3 km van uw locatie krijgt uw patiënt een notificatie waarin wordt gewezen op bijvoorbeeld de gastheer bij de entree of waar te parkeren.

Stap 4

4.groot

Als uw patiënt voor de entree staat krijgt hij of zij een notificatie met de informatie over de polikliniek en de te lopen route in het ziekenhuis.

Stap 5

5.groot

Na de afspraak om 20:00 in de avond ontvangt u patiënt de vraag om zijn of haar afspraak te beoordelen. Dit kan ook worden gekoppeld aan bijvoorbeeld Zorgkaart Nederland.

Stap 6

6.groot

Uw patiënt kan te allen tijde in de app onder de knop informatie, algemene informatie over het bezoek aan het ziekenhuis vinden. Zo is de standaard brief per post niet meer nodig en scheelt dit heel veel portokosten.

Dit systeem kan heel eenvoudig worden aangesloten op elk softwaresysteem bij een ziekenhuis. Jeeves maakt namelijk gebruik van de sms koppeling, waarbij enkel het gsm nummer en de afspraak benodigd zijn. Overigens zijn dit wel patiëntgegevens, dus voldoet de app aan alle Europese wetgeving rondom privacy en beveiliging.

Tenslotte zien we een spectaculaire teruggang in no show, waardoor de app zich naast de patiënt beleving ruimschoots terugverdiend.

Benieuwd hoe de app werkt? Download hieronder de app van het Ijsselland Ziekenhuis:

Heeft u een Android toestel klik hieronder:

android

Heeft u een Apple toestel klik hieronder:

appleappstore

Heeft u een Windows toestel, dan is er helaas nog geen app voor uw telefoon ontwikkeld.

appicon

Meer informatie: