https://www.jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Maasstad Ziekenhuis creëert gastvrij en toegankelijk voorplein

Maasstad Ziekenhuis

De ontvangst van bezoekers en patiënten in een ziekenhuis moet zo ontspannen en gastvrij mogelijk verlopen, vindt Marian Hommes, teamleider Hospitality bij het Maasstad Ziekenhuis. Het voorplein van het ziekenhuis onderging daarom een metamorfose.

“In de vorige situatie was het voorplein een kiss & ride zone en waren er parkeerplekken beschikbaar voor invalide-auto´s en voor dialysepatiënten. De bedoeling was dat patiënten en bezoekers hun auto in de parkeergarage achter het ziekenhuis parkeerden, maar ze zetten de auto vaak op het voorplein”, licht Hommes toe. “Het gevolg was dat het hele voorplein regelmatig vol stond en taxi´s geen bezoekers en patiënten konden afzetten. Het was rommelig en liep simpelweg vast.”

Het Maasstad Ziekenhuis moest iets met deze situatie. Hommes: “Er kwamen klachten over de chaos. Deze situatie gaf extra stress aan het ziekenhuisbezoek en dat wilden wij wegnemen. De facilitaire dienst is geen zorgverlener, maar wel hulpverlener. Hoe je ergens binnenkomt kan een bezoek maken of kraken.”

Marian Hommes: “Hoe je ergens binnenkomt kan een bezoek maken of kraken.”

Alleen kiss & ride zone

Nu fungeert het voorplein alleen als kiss & ride zone. Iedereen parkeert in de parkeergarage achter het ziekenhuis. De hele benedenverdieping van de parkeergarage is voor invalideauto’s. Ook heeft het ziekenhuis twee ingangen: de hoofdingang aan de voorkant en een nieuwe ingang aan de achterkant. “Deze achteringang verkleint de afstand tussen de parkeergarage en het ziekenhuis. Voor wie de afstand alsnog te groot is, rijdt er een spiksplinternieuwe shuttlebus tussen de garage en de hoofdingang”, aldus Hommes.

Creëer een warm welkom in het ziekenhuis

Wie nu richting de kiss & ride zone rijdt, wordt eerst kort aangesproken door een gastvrouw of gastheer van Jeeves. Hommes: “Deze geeft aan dat er een nieuwe situatie is, het voorplein alleen fungeert als kiss & ride zone en verwijst eventueel naar de parkeergarage of de volgende medewerker op het voorplein zelf. Soms geeft de bezoeker aan extra hulp nodig te hebben. De medewerker kan dit gelijk afstemmen met zijn collega op het voorplein en diegene met de receptie binnen.”

Slagboom, verkeersregelaars of gastvrijheidsmedewerkers?

Het ziekenhuis had ook kunnen kiezen voor een slagboom of verkeersregelaars, zegt Hommes. “Beiden vonden wij niet wenselijk, omdat wij juist stress willen wegnemen. Een slagboom is hard en definitief. Verkeersregelaars regelen, zoals het woord ook zegt, het verkeer. Wij wilden mensen die getraind zijn op het zien van de mens en die maatwerk kunnen leveren.”

>>> Lees ook: Rijnstate maakt ziekenhuis toegankelijker met nieuw mobiliteitsbeleid

Vooral dat laatste blijkt handig in de eerste fase, want het ziekenhuis ontdekte dat een hogere invalidebus niet in de parkeergarage past. Hommes: “Doordat er mensen stonden, konden we hier snel op reageren en de bezoeker werd direct geholpen. Het geeft ons extra informatie over zaken die we niet hadden meegenomen in ons plan. Een technische oplossing kan data leveren, maar geen verhaal of situatieschets.”

Gastvrijheidsmedewerkers uit de regio

De gastvrijheidsmedewerkers komen uit de buurt van het Maasstad Ziekenhuis en kennen de cultuur van Rotterdam-Zuid dus door en door. “Bij een ander ziekenhuis in Rotterdam komt een heel ander slag mensen dan bij ons. Het is fijn dat de medewerkers uit onze regio komen. Als er een grapje nodig is, maken ze een grapje. Als het recht door zee moet, komt de boodschap recht door zee. Ze voelen perfect aan wat iemand nodig heeft.”

Heeft u interesse in onze oplossingen voor een gastvrijer en toegankelijker ziekenhuis?

Neem contact op

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact