https://www.jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

20 jaar, bijna volwassen

10 oktober 1998 is het officieel. Ik zit bij de Kamer van Koophandel in het WTC Rotterdam, kopieer wat algemene voorwaarden van bedrijven die vergelijkbaar zijn en Jeeves is ingeschreven. Geen diensten meer als grasmaaien bij de buren of auto’s wassen, vanaf nu ben ik ondernemer.
De eerste brochure

Studentchauffeurs

Het begon met een bureautje bij mijn vader op kantoor in Moerdijk. Al snel bleek; dit is niet de ideale plek voor de diensten van Jeeves en we verhuisden naar Rotterdam. Wat overigens ook meespeelde is dat, dankzij de eerste omzet, mijn vader zei dat ik huur kon gaan betalen, dus dan maar liever huur betalen met Rotterdam op ons briefpapier.

Studenten als chauffeurs dat is wat Jeeves leverde. In het begin werkten al mijn vrienden bij mij, alle twee. We hadden succes, mooie klanten dienden zich aan. Valet-parking kwam er bij. Gek genoeg startte dit met een feestje in België, waarna het restaurant waar dit plaatsvond vroeg of we konden blijven. Zo was onze eerste dagelijkse klant een Belgisch restaurant.

De eerste valet-parking opdracht in België.

Als geboren en getogen Rotterdammer kon de lokale aanwezigheid in deze stad niet uitblijven. We kregen dagelijkse klanten als Old Dutch, alleen daarover kunnen we al een boek schrijven met haar prachtige klantenkring, onmogelijke parkeerplaats en taxi Ted. Parkzicht en La Vilette volgden. Echt leuk werd het toen we de voorzitter van de Kamer van Koophandel mochten gaan rijden. Iedereen in de stad wilde wel een uurtje van zijn tijd om een ondernemersplan te pitchen, maar daar had hij weinig tijd voor. Behalve als je de chauffeur was, en zo heb ik veel geleerd tijdens die ritten.

Toen ik in 2004 25 werd zei ik tegen mijn, destijds, vriendin; nu moet het serieus gaan worden. Jeeves begon steeds meer door te krijgen wie ze eigenlijk was. We leverden geen chauffeursdiensten of valet-parking, we leverden een bepaald type mensen in een constant veranderend speelveld. Toen we dat eenmaal door hadden, was onze eigen kracht gevonden.

Koninginnedag 2004, vanaf nu moet het serieus gaan worden.

Mantelzorg

In 2006 kreeg dit voor het eerst echt vorm. Mijn Opa en Oma woonden in een appartementje in Rotterdam. De bedoeling was om hier zo lang mogelijk te blijven wonen, maar als snel bleek binnen de familie dat dit niet zonder extra hulp ging lukken. Dus werd de thuiszorg gebeld, maar die kwam alleen langs voor medische handelingen. Vrijwilligers werden gebeld maar die konden niet wanneer het gewenst was. Er was geen organisatie die je kon bellen voor wat extra hulp bij de mantelzorg. Maar Jeeves kon je wel bellen voor een chauffeur die twee uur later bij je was. Dus startte Jeeves met aanvullende mantelzorg.

Eerste flyer van de afdeling voor aanvullende mantelzorg

Na enkele jaren van opbouwen leerde ik in 2010 het bedrijf Senior Service kennen. De specialist op dit gebied in het oosten van het land. De klik met haar eigenaar was zo goed dat we binnen enkele maanden Senior Service mochten overnemen. Zo kwam de aanvullende mantelzorg in een aparte dochter die verder ging onder de naam Senior Service. De oudste (opgericht in 1994) en  inmiddels grootste aanvullende mantelzorg organisatie van Nederland.

TV Spot Senior Service

Ziekenhuizen

Even terugspoelen naar 2008. De crisis brak uit en niemand kon meer een chauffeur betalen en als je hem kon betalen, wilde je er niet mee gezien worden. Jeeves moest weer eens haar eigen kracht toepassen in een nieuwe branche. Via het Oogziekenhuis in Rotterdam namen wij het initiatief om de ziekenhuiswereld binnen te treden. De Raad van Bestuur vertelde dat ze graag valet-parking wilde, dat was immers normaal bij ziekenhuizen in Amerika. “Wat stom dat we daar nooit zelf aan gedacht hebben”, ik hoor het mij nog denken. Zo startte valet-parking bij ziekenhuizen in Nederland.

Eerste valet-parking bij een ziekenhuis in Nederland.

20 jaar

Nu 20 jaar later heeft Jeeves naast haar chauffeursdiensten, valet-parking en shuttleopdrachten, 33% van de Nederlandse ziekenhuizen als klant. Hierbij ondersteunt zij het gehele ontvangstproces met valet-parking, gastvrouwen en -heren, shuttles, telefonisten, nachtreceptie, etc. Senior Service is een landelijke organisatie die haar medewerkers bij duizenden senioren inzet om te zorgen voor vervoer, wandelen, koken, blijven slapen, etc. zodat de mantelzorger niet overbelast raakt.

Samen bieden de bedrijven werk aan bijna 900 medewerkers. En deze medewerkers daar draait alles om, wij bestaan enkel uit medewerkers. Ik vind het waardevol dat mannen en vrouwen gelijk verdeeld zijn, dat alle leeftijden bij ons werken en met name 50 plussers, die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Culturen uit alle uithoeken van de wereld die ons veel leren over gastvrijheid en omgang. Die mix is onze eigen kracht waar ik het eerder over had. Het bewijs dat MVO en commerciële dienstverlening hand in hand succesvol zijn. Echt Social Entrepeneurship.

De komende maanden gaan we u nog veel meer vertellen, dus ga ons nu volgen op onze social media kanalen. We werken naar februari 2019 toe en geven dan een feestje, waar in goede traditie onze medewerkers en onze klanten samen welkom zijn.

Namens iedereen bij Jeeves heel veel dank en.. we zijn pas net begonnen!

Floris Vervat

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact