https://www.jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Gastheer Ruud: ‘Dit is wat ik wilde, mensen helpen’

gastheer

Mensen vormen Jeeves. Gastvrije, dienstbare mensen die de wereld net een beetje mooier maken. Zoals Ruud, gastheer bij het Alrijne ziekenhuis in Leiderdorp en gastvrijheidscoach bij Jeeves. “Patiënten en bezoekers waarderen het menselijke aspect bij het ziekenhuis.”

Tot aan de uitbraak van het coronavirus was Ruud gastheer en stond hij bij de valet-parking van het Alrijne ziekenhuis in Leiderdorp. “Dat wil zeggen dat we auto’s van patiënten en bezoekers parkeren, maar ook hulpbehoevende mensen ondersteunen. Even een arm geven of een rolstoel aanreiken. Soms zijn mensen onzeker over wat er met de auto gebeurt en probeer je hen gerust te stellen. Dat ze er op kunnen vertrouwen dat we de auto alleen parkeren en binnen twee minuten weer voor kunnen rijden.”

Schoner en veiliger gevoel rond de hoofdingang

De komst van de gastheren van Jeeves had volgens Ruud veel effect. “Onze taak is onder meer dat het er rustig en netjes aan toe gaat voor de hoofdingang. Dat taxichauffeurs op de voor hen bestemde plekken parkeren en we mensen de weg wijzen als het parkeren niet lukt. Daarnaast zijn we ook rookcoaches. Voorheen was er wel een rookcabine, maar stonden de rokers overal. Sinds onze komst zag je het aantal opgebrande peuken op de stoep zienderogen verdwijnen. Het ziekenhuis is al dolblij dat er een schoner en veiliger gevoel ontstond rond de hoofdingang.”

Bekijk onze diensten voor de zorg

Dat dankbare gevoel is zeker ook bij de patiënten en bezoekers van het ziekenhuis aanwezig, vertelt Ruud. “Ik kon een man die op het punt stond flauw te vallen net op tijd bij zijn arm pakken. Hij keek me met tranen in zijn ogen aan dat ik hem had geholpen.” Met mensen die vaak naar het ziekenhuis komen, ontstaat een band, aldus Ruud. “Ze vertellen wat er aan de hand is en hoe het met hen gaat. Ze waarderen het menselijke aspect bij het ziekenhuis.”

Gastheer voor coronapatiënten

En toen kwam de coronacrisis. Sindsdien staat alles op z’n kop, vertelt Ruud. “We ontvangen en verwijzen nu ook coronapatiënten, aan de achterkant van het ziekenhuis, om hen naar de juiste ingangen te begeleiden. Het werk verdubbelde in omvang en ook de teams werden twee keer zo groot.” Toen Ruud en zijn collega’s hoorden dat ze coronapatiënten moesten begeleiden, was dat ‘best even slikken’. “Maar we leven de protocollen van Jeeves en het ziekenhuis scherp na, waardoor de risico’s erg klein zijn.”

>>> Hoe kunt uw ziekenhuis gastvrijheid behouden in de 1,5 meter maatschappij?

Mensen die met corona of een verdenking daarop bij het ziekenhuis arriveren, zijn erg gespannen, merkt ook Ruud. “Ze stoppen op drie meter afstand en kijken je soms angstig aan. Wij heten hen welkom, vragen op een ontspannen manier waar ze heen willen en wijzen hen vervolgens de weg. Soms dringt het niet bij mensen door, puur vanwege de spanning. Dan knikken ze ja maar doen toch iets anders. Anderen kunnen we gelukkig wel van dienst zijn.”

Gastvrijheidscoach

Ruud had zijn huidige werkzaamheden een jaar geleden niet kunnen bevroeden. “Ik was ongeveer 30 jaar lang in de IT werkzaam als internationaal programmamanager. Dat speelde zich grotendeels binnen kantoormuren af. Nu ben ik veel buiten, heb veel leuke gesprekken met klanten, patiënten, bezoekers en collega’s met wie het supergezellig is. Dit is wat ik wilde, midden in de maatschappij staan en mensen helpen.”

Ruud is sinds kort ook als een van de gastvrijheidscoaches van Jeeves aan de slag gegaan. “Ik ga klanten, projecten en teams persoonlijk ontmoeten om te kijken of alles naar wens verloopt. Ik richt me voornamelijk op onze klanten in de zuidelijke helft van Nederland. Daarnaast blijf ik zo nu en dan als gastheer werkzaamheden uitvoeren om gevoel te houden bij de werkzaamheden. Heerlijk om op deze manier actief te zijn.”

Onze mensen maken Jeeves. Lees meer over ons of bekijk onze vacatures

Neem contact op

Lees ook:

Gastvrouw Jannie: ‘Ik weet hoe spannend een ziekenhuisbezoek is’

 

 

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact